Rijdt uw medewerker de leaseauto ook privé? Dan is de kans groot dat de auto ook gebruikt wordt om mee op vakantie te gaan.
BRIDGE | NIEUWSBERICHT JULI 2019
De auto van de zaak is een belangrijk onderdeel van de hele gezinsmobiliteit. Dit blijkt uit een onderzoek naar ‘hoe ruim 1.500 zakelijke rijders hun zakenauto privé gebruiken’ (Vereniging Zakelijke Rijders). In maar liefst 68{3e2ed436ac9ff2282d88918f25c9d82fa851768a25b68526ae48ead89edea597} van de gevallen wordt de auto eveneens gebruikt om mee op vakantie te gaan. Vanwege zaken als een beperkte actieradius en het ontbreken van een goede Europese oplaadinfrastructuur, worden volledig elektrische auto’s in dit kader aanzienlijk minder gebruikt (27{3e2ed436ac9ff2282d88918f25c9d82fa851768a25b68526ae48ead89edea597}). In dergelijke gevallen kan het handig zijn om de auto tijdelijk in te wisselen voor een ‘vakantieauto’.
Op vakantie met een andere leaseauto? Dat kan in veel gevallen, maar let op voor een dubbele bijtelling.
De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) heeft een uitvoeringsafspraak gemaakt met de Belastingdienst. Hierin staat dat werkgevers en leasemaatschappijen overeen kunnen komen dat de werkgever tijdelijk een leaseauto krijgt. Voorts mag de medewerker deze leasen tijdens de vakantieperiode. Bijtelling dient te worden voldaan voor iedere auto die ‘ter beschikking’ staat. Om dubbele bijtelling te voorkomen, dient dan ook goed te worden vastgelegd dat één auto niet wordt gebruikt:
– Dit betekent dat de ‘hoofd-zakenauto’ moet worden ingeleverd bij de werkgever, inclusief autosleutel en autopapieren;
– De werkgever en medewerker moeten de afspraken hierover schriftelijk vastleggen, deze afspraken moeten realiteitswaarde hebben;
– Voornoemde vastlegging moet tenslotte in de loonadministratie worden opgenomen.
Let op: omwille van twijfel over het vereiste realiteitsgehalte van de afspraak, kan een directeur-grootaandeelhouder geen gebruik maken van deze regeling.
Tanken in het buitenland: verreken brandstofkosten met de bijtelling
Doorgaans betalen zakelijke rijders in het buitenland zelf hun brandstofkosten, maar hier valt winst te behalen. Buitenlandse brandstofkosten mogen namelijk worden afgetrokken van de bijtelling. Hiervoor is wel vereist dat dit van te voren expliciet is overeengekomen met de werkgever, in bijvoorbeeld de autoregeling. Gegeven het feit dat zakelijke rijders gemiddeld genomen zo’n 8{3e2ed436ac9ff2282d88918f25c9d82fa851768a25b68526ae48ead89edea597} van het nettosalaris aan bijtelling besteden, toch wel de moeite waard. Ook dit dient de werkgever vervolgens te verwerken in de salarisadministratie.
Heeft u vragen?
Bent u benieuwd wat dit voor verdere gevolgen voor u kan hebben? Neem dan gerust contact met ons op via 085-7600 700 of stuur een e-mail naar info@bridge-economy.nl. U kunt ook reageren via onderstaand contactformulier.